YZ125LC - Vlastnosti

Nový motor o objemu 125 ccm: Vyšší výkon a lepší využitelnost
Pro rok 2022 vytvořili konstruktéři společnosti Yamaha nejvýkonnější motor, kterým byl sériový motocykl YZ125 kdy vybaven. V rámci snahy o dosažení vyššího výkonu a vítězství v závodech vytvořil konstrukční tým zcela nový dvoutaktní motor o objemu 125 ccm, který má výrazně vyšší sílu ve středním a vysokém rozsahu otáček.

Prakticky každá hlavní součást motoru 2022 je nová. Jeho komplexní přepracování přináší výrazné navýšení maximálního výkonu a dává modelu YZ125 rozhodující konkurenční výhodu hned od startu. Zvýšený výkon spolu s lepšími jízdními vlastnostmi a pohodlnější odezvou na hranici přetočení umožňují motokrosovým závodníkům maximálně využít sílu stroje a překonat soupeře na všech úsecích trati.

Zbrusu nová hlava, válec a píst
Hlava válce, válec a píst modelu YZ125 jsou kompletně přepracovány v rámci snahy o zvýšení výkonu a dosažení lepších výkonových charakteristik. Mezi nejvýznamnější změny patří přepracovaný spalovací prostor, kratší výfukový kanál a přepracované vedení kanálů, což jsou prvky výrazně zlepšující účinnost spalování.

Nově navržený systém YPVS
Úpravy hlavy a válců doplňuje nově navržený systém YPVS. Maximální zdvih nového výfukového ventilu Power Valve byl změněn a upraveno bylo i časování jeho otevírání a zavírání, aby se zlepšil výkon motoru a také jízdní vlastnosti.

Nový karburátor Keihin a jazýčkový ventil V-Force
Výrazným prvkem nového motoru je karburátor Keihin PWK s průměrem 38,1 mm vybavený elektromagneticky ovládaným Power Jet, který v případě potřeby zajišťuje okamžitý výkon. Nový karburátor je vybavený snímačem polohy škrticí klapky (TPS) a 3D mapou řízenou CDI, která zajišťuje optimalizované časování zapalování. Spolu s novou sestavou jazýčkového ventilu V-Force a přepracovanou konstrukcí potrubí poskytuje toto nové sání a karburátor jezdci motocyklu YZ125 silnější akceleraci při startu a agresivnější výkon při výjezdu ze zatáčky.

Delší ojnice a těžší klikový hřídel
Mezi další vnitřní úpravy, které přispívají ke zvýšení výkonu nového motoru, patří delší ojnice a o něco těžší klikový hřídel. Výsledkem je zvýšený moment setrvačnosti, který optimalizuje chování motoru. Vyvážení klikového hřídele je zase upraveno tak, aby odpovídalo zvýšenému výkonu nového motoru.
Nový vysoce účinný systém sání vzduchu
Klíčovým prvkem nového modelu YZ125 je zcela přepracovaný systém sání vzduchu. Přepracováním zadního rámu i obou bočních panelů a změnou tvaru základny sedla snížili konstruktéři společnosti Yamaha u nového modelu odpor přiváděného vzduchu o 15 % a podařilo se jim výrazně zvýšit celkovou účinnost sání. To nejenže významně přispívá ke zlepšení tažné síly ve středních a vysokých otáčkách a zlepšení charakteru přetáčení, ale také zostřuje odezvu plynu v nízkých a středních otáčkách pro stabilnější chod v nižších otáčkách.

Nové výfukové potrubí a kratší tlumič výfuku
Rozměry a tvar výfuku byly pro rok 2022 upraveny tak, aby odpovídaly ostatním změnám na motoru provedeným za účelem optimalizace výkonu a jízdních vlastností. Průměr expanzní trubky je v nejširším místě mírně zúžený a tlumič je o 50 mm kratší.

Zesílená převodovka s kultivovanějším řazením
Šestistupňová převodovka modelu YZ125 byla pro rok 2022 posílena, aby si dokázala poradit se zvýšeným maximálním výkonem. Sekundární převodový poměr je mírně zvýšen použitím sady pastorku a rozety 13/49 (dříve 13/48). A pro lepší jízdní vlastnosti mají 5. a 6. rychlost mírně snížený převodový poměr.

Nová řadicí hřídel a přepracovaná vratná pružina umožňují mnohem kultivovanější řazení a pro zvládnutí vyššího výkonu motoru je nový model YZ125 vybaven vylepšenými spojkovými pružinami.