Pro dosažení ostrého ovládání je nový model vybaven kompaktním hliníkovým podvozkem spolu s nastavitelným odpružením a super lehkými koly. Dvojité 298mm přední brzdy s radiálním hlavním válcem umožňují ovládání konečky prstů. A radikální stylizace nové generace a čistý nekrytý design podvozku potvrzují, že MT-09 je ultimátní Hyper Naked motocykl.
Po kompletní změně designu pro rok 2021, kdy byl představen nový motor CP3 o objemu 890 ccm s lehčím a kompaktnějším šasi, bude v roce 2022 k dispozici stále oblíbenější model MT-09 a prémiová specifikace MT-09 SP v nové 35kW verzi.
Jedná se o jeden z nejvýznamnějších počinů v historii modelu, protože rozšiřuje potenciální okruh zájemců o tento motocykl a dává každému jezdci s řidičským oprávněním A2 možnost užívat si jeden z nejzajímavějších a nejstylovějších motocyklů v této důležité kategorii. Jedinou technickou změnou je instalace nové jednotky ECU, která omezuje maximální výkon na 35 kW.
Díky tomu jsou modely MT-09 a MT-09 SP velmi atraktivní volbou pro mladší nebo méně zkušené jezdce.
Díky motoru s lineárním průběhem točivého momentu s klikovým hřídelem crossplane je 35kW verze MT-09 působivým strojem s vynikajícím zrychlením od nízkých otáček při každém převodovém stupni, což z něj činí jeden z nejzajímavějších modelů pro řidičské oprávnění skupiny A2. Jakmile jezdec získá plné řidičské oprávnění A, má možnost nechat si u autorizovaného prodejce Yamaha přestavět svůj stroj s omezením na 70kW verzi.
MT-09 je prvním modelem společnosti Yamaha v kategorii Hyper Naked, který je vybaven sofistikovanou 6osou inerciální měřicí jednotkou IMU, tedy jedním z nejsofistikovanějších inteligentních elektronických součástí v tomto odvětví. 6osá jednotka IMU u nového modelu MT-09 byla vyvinuta přepracováním systému z modelu YZF-R1 používaným od roku 2015 a je o 50 % menší a o 40 % lehčí díky důkladné revizi rozložení senzoru.
Neustálé měření zrychlení v předo-zadní ose, vertikální ose i ve směru vlevo-vpravo, společně s měřením úhlové rychlosti ve směrech náklonu, otáčení a vybočení stroje – všechna tato data dokáže 6osá jednotka IMU odesílat v reálném čase do jednotky ECU, která dále řídí elektronické systémy podpory jízdy. Špičková řada systémů podpory jízdy zahrnuje systém kontroly trakce (TCS), systém kontroly prokluzu (SCS), systém řízení zdvihu předního kola (LIF) a systém ovládání brzd (BC).