10. výročí čtyřtaktních sněžných skútrů Yamaha


První čtyřtaktní sněžný skútr Yamaha má 10. výročí….a proč si zaslouží oslavu.

Nyní, když Yamaha drží přední pozici v rychle se rozvíjejícím světě sněžných skútrů s celou řadou prvotřídních čtyřtaktních strojů, to vypadá, že před deseti lety se rozhodnutí představit revoluční model RX-1 znamenalo jednoduše spojit všechna vylepšení v oblasti výkonu, ekonomice provozu, ovladatelnosti, spolehlivosti a ohleduplnosti k životnímu prostředí, neodmyslitelně spjatá s naší jedinečnou čtyřtaktní technologií. Tyto přednosti byly určitě hlavními faktory, které nás přiměly k téměř kompletnímu přechodu na čtyřtaktní výkon, a také nám umožnily vyvinout silný a přesvědčivý argumentační nástroj Yamaha Advantage, spojovaný s našimi sněžnými skútry; ve skutečnosti za tímto rozhodnutím stály ještě další významné důvody.

Člověk a stroj v harmonii.

Vždy jsme si uvědomovali, že různorodé a stoupající nároky zákazníků na sněžné skútry lze uspokojit jedině tak, že vyvineme stroj jako celek, a nebudeme jednoduše kombinovat dohromady hotové komponenty, jako jsou pohonná jednotka, odpružení, lyže nebo pás; vývoj sněžných skútrů, které umožní vytvořit vztah mezi jezdcem, strojem a sněhem, vyžaduje mnohem přímočařejší a kompaktnější přístup. Stejně jako lyžař vnímá sněhové podmínky a sleduje jejich vliv na vlastní stabilitu a přesnost jízdy přes hrany svých lyží, měly by i jezdec podobně cítit jak sněžný skútr Yamaha drží ve sněhu směr, a jak těsný kontakt mají lyže skútru se sněhem. V podstatě všechna pokroková řešení, která jsme aplikovali během let do našich čtyřtaktních technologií, používaných ve výkonných motocyklech, lodních motorech a dalších našich produktech nám vlastně umožnily ještě rychleji postupovat s vývojem komplexního přístupu ke vztahu jezdec/stroj/sníh, což jsme vždycky chtěli. Takže pro nás byl čtyřtakt klíčový. Proto bylo od úspěšného uvedení RX-1 na trh našim cílem plně využít flexibilitu a potenciál naší jedinečné čtyřtaktní koncepce k dalšímu vylepšování skvělé „řiditelnosti“ a technických parametrů všech našich sněžných skútrů; dát jezdcům Yamaha pocit, že kromě bezkonkurenčního výkonu a naprosté spolehlivosti si mohou užívat mnohem vyšší úroveň integrovaného designu konstrukce, který přináší lepší vyváženost, stabilitu a jízdní komfort než dřív. Spolu s tím pochopitelně přichází i nová pocit z lepší ovladatelnosti stroje, a otvírá se zbrusu nový svět zábavy a vzrušení, ať už v závodním prostředí, nebo při sportovní hobby jízdě či při turistické vyjížďce.

Čtyřtakt Yamaha. Víc než jen lepší motor.

Jasná „vize budoucnosti“ spojená s neustálým zvyšováním standardů technické kvality pro zákazníky po celém světě, byla vždy pro značku Yamaha typická, a „nový svět“ začal 5ventilovým čtyřválcem DOHC, představeným v modelu RX-1. Tenhle pozoruhodný motor, který započal přechod celé modelové řady sněžných skútrů Yamaha na čtyřtaktní technologie, byl později byl modernizován elektronickým vstřikováním paliva (EFI) a nejmodernější řídící jednotkou (ECU) s vestavěným výstražným systémem, tak dobře prověřenou v našich motocyklech a lodních motorech. Kromě toho, že přechod ke čtyřtaktům přinesl obrovské výhody v podobě plynulejšího, tiššího a spolehlivějšího průběhu výkonu, nemluvě o ekonomice provozu a menší ekologické stopě, pomohl nám také vyvinout úplně nové pomocné technologie, konkrétně v oblasti elektronického řízení systémů a funkcí. Tady je jen několik nejvýznamnějších příkladů, jak jsme využili poznatky z vývoje čtyřtaktních technologií ve všech odvětvích, od lodních motorů až po motocykly, abychom mohli vyvinout poslední generaci kompaktnějších a uživatelsky příjemnějších sněžných skútrů.

EXUP – Exhaust Ultimate Power-valve. Další exkluzivní a ve sněžném skútru poprvé na světě použitá pětiventilová verze načeho čtyřtaktního DOHC motoru využívá unikátní technologii Yamaha EXUP. Systém EXUP, původně vyvinutý pro motocykly Yamaha, má klapku ve výfukových svodech, která se otevírá nebo zavírá v závislosti na změnách otáček, a efektivně mění prostor výfukového potrubí. EXUP zlepšuje krouticí moment v důležitých nízkých a středních otáčkách, a díky dramatickému zlepšení efektivity sání a výfuku nabízí dynamičtější akceleraci.

EFI – Electronic Fuel Injection. Systém elektronického vstřikování paliva Yamaha EFI byl vyvinutý speciálně kvůli odolnosti vůči extrémním provozním podmínkám a teplotám. Výsledkem je snazší startování a plynulejší, progresivnější reakce motoru na přidání plynu v celém otáčkovém spektru. EFI přispívá k výborné „řiditelnosti“, která je u čtyřtaktních sněžných skútrů Yamaha pověstná. Kromě toho, systém je tak přesně monitorován a ovládán řídící jednotkou motoru, že se výrazně snížila spotřeba paliva a úroveň škodlivých emisí.

Elektrický Startér – Výhoda, kterou jezdci skutečně ocení pokaždé, když nasednou na skútr – a další prvek, který dodáváme ve standardní výbavě, a odlišujeme tak čtyřtaktní sněžné skútry Yamaha od ostatních .

ISC – Idle Speed Control. Funkce, která velmi zvyšuje komfort. V kombinaci s naším standardně montovaným elektrickým startérem zajišťuje, že nastartovat sněžný skútr Yamaha je tak snadné, jako nastartovat auto. Není třeba trápit se s žádným manuálním sytičem, protože pokud je motor studený, po nastartování drží automaticky vyšší otáčky, které se postupně snižují s tím, jak se motor zahřívá. Systém řídí také běžné volnoběžné otáčky motoru.

TORS – Throttle Override System. Další praktická funkce, zvyšující bezpečnost. Systém TORS chrání motor v případě nefunkčního plynového lanka, snížením otáček motoru, dokud se problém neodstraní.

Yamaha Advantage. Tam, kde naše čtyřtaktní technologie vynikají.

Takže přechod ke čtyřtaktům před 10 roky hrál důležitou roli, a hodně nám pomohl při vytváření pojmu, který fanoušci sněžných po celém světě znají jako Yamaha Advantage. Ten pochopitelně zahrnuje mnoho vlastností produktů, které stále těsně souvisí s naším mistrovstvím v designu, výrobě, ergononomií a konstrukčních průzkumech sněžných skútrů. Naše velké zkušenosti samozřejmě také pomáhají. Takhle nějak by se dal sumarizovat výraz Yamaha Advantage.

Výkon a ovladatelnost – řiditelnost, výkon, stabilita a obratnst sněžných skútrů Yamaha z nich dělá nejvíce uspokojující a nejsportovnější stroje, jaké si jen lze představit. Jako příklad, naše osvědčená jízdní pozice, kdy jezdec je nakloněn vpřed, přináší vynikající ovladatelnost a vyváženost řízení, a každý se díky ní cítí během jízdy uvolněněji.

Pohodlí a praktičnost – Všechno, od elektrického posilovače řízení (jako první na světě jsme vyvinuli EPS systém) a odborně vyladěné odpružení až po elektrický startér – a od plynulé automatické převodovky s variátorem (CVT) po hi-tech lyže, komfortní sedadla a vyhřívané rukojeti. Na sněžném skútru Yamaha všechno vzájemně spolupracuje a vytváří pocit maximálního komfortu a spojení mezi jezdcem a strojem; a bezkonkurenční zážitky na sněhu.

Ekonomicky a ekologicky – Super účinné čtyřtaktní motory Yamaha snižují spotřebu paliva a oleje díky přísným systémům vstřikování EFI, počítačem řízené účinnosti spalování a speciálně navržené rozložení sání a výfuku. Snížení škodlivých emisí je další výhodou těchto neustále se vyvíjejících technologií, takže z něj těží i životní prostředí.

Genesis – ryzí výkon motoru - Motory řady Genesis - navržené, zkonstruované a vyrobené přímo v prostorech společnosti Yamaha - jsou dynamické čtyřtaktní pohonné jednotky pro sněžné skútry. Díky svojí bezkonkurenční kvalitě a nízkým emisím dosahují nejvyšší spolehlivosti a ekonomiky provozu ve svém oboru. Každý model se specificky vyvíjí, aby podával nejlepší výkon při konkrétním použití: na trati, ve stopě nebo mimo ni, v otevřené krajině nebo vysoko v horách. Žádný jiný motor není tak sladěný s požadavky jezdce.

Čtyřtaktní motor Genesis Top Performance - Čtyřtaktní pětiventilový motor využívá unikátní technologii výfukové přívěry EXUP (Exhaust Ultimate Power Valve). Přesně řízené tlakové vlny, generované při současném otevření sacích a výfukových ventilů, zlepšují průběh krouticího momentu v nízkých a středních otáčkách. Výsledkem je silnější akcelerace.

Čtyřtaktní motor Genesis High Output - Tříválcový čtyřtaktní motor Genesis High Output se vstřikováním paliva je dimenzován podle závodního standardu Snowcross, bez redukce převodů, a s masivním výkonem ve spodních otáčkách. Lehká kliková hřídel v kombinaci s řídícím systémem motoru zajišťují okamžitou reakci na pohyb plynové rukojeti, zatímco E.B.R.S. dodává při otevřeném plynu pocit nízkého letu.

Čtyřtaktní motor Genesis Mid Performance - Nízkootáčkový čtyřtaktní motor Genesis Mid Performance s velkým kroutícím momentem je určen pro pohodlné cestování se sportovním nádechem. Moderní systém vstřikování paliva udržuje spotřebu na ekonomické úrovni při současném zachování maximální výkonové účinnosti. Také nabízí E.B.R.S, a alternátor dodává 500 W pro napájení elektrických zařízení.

Čtyřtaktní motor Genesis - Stoprocentně spolehlivý čtyřtaktní tříválec Genesis s neuvěřitelnou životností byl základem čtyřtaktní revoluce ve světě sněžných skútrů. Tříválcový motor s karburátorem se vyznačuje hedvábně plynulou výkonovou křivkou se širokým rozsahem a nabízí jedinečnou ekonomiku provozu. Skvěle se hodí k cestování na dlouhé trasy, stejně jako na těžkou práci.

Čtyřtaktní motor Genesis Sport Performance - Lehký a zároveň silný motor Genesis s rychlou akcelerací je ultra spolehlivý a zábavný. Systém vstřikování paliva a digitální zapalování udržují výkon na špičkové úrovni a nastavují optimální poměr směsi paliva se vzduchem. Vyvážená lehká kliková hřídel pomáhá razantní reakci na plynovou rukojeť a kultivovanému chodu.

Nastavte odpružení na novou úroveň

Při navrhování odpružení se Yamaha řídí především potřebami jezdce. Ať už rádi řádíte v drsném terénu, cestujete po rovných upravených tratích, nebo proplouváte čerstvým prašanem, máme pro vás vhodné přední i zadní tlumiče a odpružení. Každý sněžný skútr je vybaven přesně takovou konfigurací, jaká nejlépe vyhovuje jízdnímu stylu a terénu. Nastavitelné popruhy, tlumiče, pružiny a klikací tlumiče vám poskytnou možnost vyladit vaše odpružení pro dokonalou jízdu.

Zadní odpružení Dual Shock CK - Toto nové zadní odpružení s hliníkovými 40mm tlumiči, třístupňovým nastavením předpětí, ovládacím táhlem pro nastavení spárování, a špičkami ližin zdviženými pod úhlem 6°, poskytuje absolutní volnost v nastavení. Nastavitelná stopa nabízí bezkonkurenční jízdní komfort v rozbité stopě a jedinečné schopnosti ve volném terénu.

Zadní odpružení Dual Shock Pro 46 - Díky dlouholetému intenzivnímu vývoji a prověrkám v závodním prostředí je Dual Shock Pro 46 jednoduše nejlepším zadním odpružením do velkých boulí. Závodní zesílená ramena a příčníky zvládají ty nejnáročnější terénní nerovnosti. Třípolohový klikací tlumič vzadu a dvoustupňový na předním ramenu nabízí absolutní nastavitelnost.

Zadní odpružení ProMountain Air - Těžké pružiny už jsou minulostí – teď je tady vzduchové zadní odpružení ProMountain Air. První sněžný skútr, který se obejde bez pružin, je FXNytro M-TX. Ližina, zkonstruovaná ve spolupráci s firmou Fox®, kombinuje péřové tlumení a nízkou hmotnost. Výsledek: citlivé, stavitelné odpružení se skvělým jízdním komfortem.

Zadní odpružení ProComfort CK - Se zadnim odpružením ProComfort CK se můžete spolehnout, že jízda bude sametově klidná a pohodlná. Díky modernímu klikacímu plynovému tlumíči Ø 40mm na zadním ramenu ližiny se odpružení dá snadno nastavit pro jednoho nebo dva jezdce. Tato sestava se také vyznačuje speciálním typem kol, která mají vyměnitelná ložiska a atraktivní design.

Mono Shock II se vzduchovým tlumičem Fox Mega FLOAT - Zadní odpružení s centrálním tlumením je vybaveno vzduchovým tlumičem Fox Mega FLOAT. Využívá více než dvakrát větší množství stlačeného vzduchu než přední tlumiče. To umožňuje dosáhnout prvotřídního jízdního pohodlí, a to i na nerovném povrchu. Použití stlačeného vzduchu namísto pružin také dosahuje měkčího tlumení na menších nerovnostech a silnějšího tlumení při větším zatížení.