Ténéré 700 World Raid - Vlastnosti

Před 40 lety umožnil originální model XT600 Ténéré každému zažít skutečné dobrodružství. První model Ténéré, vyvinutý na základě závodních motocyklů společnosti Yamaha pro Rally Dakar, doslova otevřel nový svět pro každého jezdce, který touží vymanit se z běžného života, uniknout ze své komfortní zóny a poznávat nová vzdálená místa.

Od 80. let minulého století si mnoho tisíc jezdců zvolilo Ténéré jako svého společníka na dlouhých cestách. Během této doby se původní expediční motocykl Yamaha neustále vyvíjel a nedávné uvedení modelu Ténéré 700 inspirovalo novou generaci jezdců k výpravám za nové obzory.

Za velmi krátkou dobu si model Ténéré 700 vydobyl respekt jezdců po celém světě, kteří oceňují jeho motor CP2 s vysokým točivým momentem, univerzální šasi a bezkonkurenční odolnost a spolehlivost. Je důstojným nástupcem původního motocyklu, který navždy změnil motocyklový sport, a během několika let se stal oblíbeným modelem pro různorodou skupinu jezdců oceňujících jeho dostupnost a svobodu. Svou neuvěřitelnou všestrannost prokázal také v rukou legendárních osobností, jako je několikanásobný jezdec na motocyklu kolem světa Nick Sanders nebo legenda extrémního endura Pol Tarrés.

Po obrovském úspěchu modelů Ténéré 700 a Ténéré 700 Rally Edition je nyní společnost Yamaha připravena uvést na trh dokonalý expediční motocykl stvořený pro dlouhé vzdálenosti navržený tak, aby nabídl zcela nový svět možností všem, kteří mají duši dobrodruha.

Nová Ténéré 700 World Raid: Obohaťte svůj život o nové obzory

Ténéré 700 byl jenom začátek. Nyní se společnost Yamaha chystá otevřít novou dimenzi dobrodružných výprav s novým modelem Ténéré 700 World Raid – špičkovým motocyklem pro dlouhé cesty, který nabízí vynikající schopnosti na silnici i v terénu v kombinaci s mimořádnou všestranností a příjemným jízdním charakterem.

Tento třetí člen rodiny Ténéré 700 přináší do světa motocyklů mnoho, protože dává všem typům jezdců možnost plnit si své sny. Svět se v posledních letech dramaticky změnil a tento motocykl dává každému možnost znovu objevit svobody, které jsme dříve považovali za samozřejmé.

Motocykl Ténéré 700 World Raid je vybavený tak, aby dokázal dojet dál než kterýkoli předchozí model Ténéré, a díky nejmodernějším parametrům, které zahrnují špičkové odpružení pro větší jistotu a pohodlí, vylepšenou ergonomii, styl inspirovaný rallye a přístroje s více režimy a upozorněními na příchozí hovory a textové zprávy, se svět může zdát mnohem menší.

23litrová velkokapacitní a dvoudílná palivová nádrž

Model Ténéré 700 World Raid je nejextrémnějším expedičním motocyklem společnosti Yamaha pro dlouhé vzdálenosti, které dokáže dojet dál než kdykoli předtím. Dobrodruzi jsou nebojácní lidé, kteří vždy hledají další výzvu a jen tak něčeho se nezaleknou. Jednou z mála věcí, které se obávají, je nedostupnost paliva na odlehlých místech.

Nové 23litrové dvojité boční palivové nádrže jsou navržené tak, aby vám poskytly klid na nejdelší cestě a odstranily úzkost z dojezdu, s níž se setká každý jezdec, když začne blikat kontrolka rezervy. Máme vyzkoušené, že v běžných podmínkách použití jsou tyto nové nádrže schopné zajistit dojezd až 500 km. To poskytuje vyšší úroveň autonomie, která z modelu Ténéré 700 World Raid dělá pána divočiny.

Jedinečná konstrukce s dělenými nádržemi nabízí řadu významných výhod ve srovnání se zvětšením objemu nádrže jejím pouhým zvýšením a rozšířením. Díky dvěma odděleným nádržím, které jsou umístěné níže, a díky umístění palivového čerpadla v nižší poloze v jedné z nádrží lze udržet těžiště motocyklu téměř na stejné úrovni jako u stávajícího modelu Ténéré 700 s 16litrovou nádrží, což pomáhá zachovat agilní jízdní vlastnosti i přes vyšší hmotnost způsobenou větším množstvím paliva.

Hmotnost vozidla je dále soustředěna a je ideálně rozložena mezi přední a zadní část.

Důležitým rysem tohoto nového uspořádání je, že nejvyšší bod nových dvojitých bočních nádrží je níže než horní část nádrže u modelu Ténéré 700. Tím se snižuje výškový rozdíl mezi nádrží a sedlem a vzniká mnohem plošší profil pro lepší pohyblivost jezdce a snadnější přenášení hmotnosti vpředu a vzadu při jízdě v terénu.

Další výhodou této konstrukce se dvěma nádržemi je omezení kolísání paliva ve srovnání s jednou velkou nádrží, což přináší výhody zejména při zatáčení. A konečně, dvě boční palivové nádrže motocyklu Ténéré 700 World Raid jsou nejen připomínkou dědictví pouštních rallye, ale také jasným důkazem DNA, kterou tento nový expediční model sdílí s některými z nejúspěšnějších továrních závodních motocyklů společnosti Yamaha.

Ploché sedlo umožňuje lepší pohyblivost jezdce

Kromě snížené výšky nové konstrukce dvojité nádrže je výhodou modelu Ténéré 700 World Raid také nové sedlo o výšce 890 mm, které má mnohem plošší profil pro plynulejší přechod mezi sedlem a nádrží. Tato konstrukce umožňuje jezdci pohybovat se dopředu a dozadu s minimálním úsilím při přenášení váhy těla, aby si udržel kontrolu na nerovném terénu, a nová ergonomie je vhodná pro jízdu vsedě i vestoje.

Dvoudílná konstrukce sedla umožňuje snadné vyjmutí zadní části, aby bylo možné namontovat příslušenství, jako je nosič nebo kufry. Sedlo je vyrobené ze dvou různých druhů kůže, s vysokou přilnavou zónou uprostřed a hladší částí, která při jízdě umožňuje volný pohyb.

5 palcový barevná přístrojová deska TFT s mobilním připojením

Nová 5 palcová barevná přístrojová deska TFT je propojena s komunikační řídicí jednotkou motocyklu (CCU), která komunikuje s aplikací MyRide a poskytuje spojení v podobě upozornění na textové zprávy a příchozí hovory. Ty se zobrazují na přístrojové desce – jakmile je navázáno spojení, zobrazí se úroveň nabití baterie mobilního telefonu.

Tato konektivita a schopnost identifikovat případné technické problémy, které je třeba odstranit, přináší dobrodruhům větší klid a jistotu, zejména když se účastní dlouhých cest na neznámém území.

Přístup k důležitým informacím je na každé dálkové výpravě zásadní a jezdci na strojích Ténéré 700 World Raid si mohou vybrat ze 3 různých témat na nové 5" barevné přístrojové desce TFT.

Rozložení obrazovky „Explorer“ má moderní digitální design, který poskytuje všechny klíčové provozní údaje stroje v moderním a snadno čitelném stylu. Na obrazovce „Street“ je otáčkoměr s kruhovým ciferníkem a ručičkou, které působí tradičnějším dojmem z analogové éry, a obrazovka „Raid“ je inspirována typickým roadbookem pro rallye závody a obsahuje dvě nezávislá denní počitadla kilometrů s odpočítáváním, která jezdci umožňují sledovat vzdálenost k dalšímu bodu trasy.

V pravé části palubní desky je umístěná zásuvka USB typu A, která může napájet navigační systémy nebo nabíjet mobilní zařízení.

Systém ABS se 3 režimy na silnici i do terénu

Pro optimální ovladatelnost v různých jízdních podmínkách je nový model Ténéré 700 World Raid vybavený systémem ABS se 3 režimy, které lze zvolit, když motocykl stojí. Slouží k tomu specifická nabídka dostupná v přístrojové desce ovládaná pravým spínačem na řídítkách. Režim 1 je plně zapnutý – obě kola využívají ABS, jak je vyžadováno zákonem při jízdě na veřejných komunikacích. Pro jízdu po neveřejných komunikacích jsou připravené režimy 2 a 3. Konkrétně v režimu 2 (nová funkce vyvinutá pro model Ténéré 700 World Raid) je systém ABS zapnutý pro přední a vypnutý pro zadní kolo. Je doporučený pro terén, jako jsou šotolinové cesty, kde je pravděpodobná nízká úroveň přilnavosti. Režim 3 je plně vypnutý. Hodí se pro zkušené jezdce, kteří si chtějí užít čistou jízdu v terénu.

Přístrojová deska ukazuje, kdy je aktivní režim 2 a režim 3, a jezdec se může kdykoli za jízdy nebo při stání okamžitě vrátit do režimu 1 stisknutím tlačítka na levé straně přístrojové desky.

Vysoce kvalitní 43mm přední vidlice KYB se zdvihem 230 mm

Pro zlepšení jízdních vlastností v terénu je systém odpružení modelu Ténéré 700 World Raid vybavený řadou významných úprav. Nově navržená 43mm přední vidlice KYB poskytuje 230mm zdvih kola – o 20 mm více než u modelu Ténéré 700 – a nabízí vyšší potenciál tlumení nárazů v náročném terénu. Nová vidlice je kromě regulátorů odskoku a komprese a odvzdušňovacího šroubu, kterými disponuje i model Ténéré 700, vybavená také regulátorem předpětí pružin, který umožňuje jezdci nastavit odpružení tak, aby vyhovovalo různým terénním podmínkám a zatížení.

Přední 43 mm vidlice s delším zdvihem je pro zvýšení odolnosti a snížení vnitřního tření opatřená speciální povrchovou úpravou Kashima nanesenou na vnější trubce, která má výraznou tmavě bronzovou barvu. Jsou také použité lehké vnitřní komponenty, aby se i přes delší zdvih minimalizovala hmotnost.

Tlumič řízení Öhlins

Pro lepší ovladatelnost – zejména v terénu – je součástí standardní výbavy tlumič řízení Öhlins. Montážní poloha je blízko horních brýlí, což jezdci umožňuje díky 18 různým nastavením tlumení rychle seřídit jednotku na preferovanou úroveň citlivosti a odezvy podle konkrétního terénu.

Profesionální hliníkový zadní tlumič se zásobníkem piggyback, zdvih kola 220 mm

Zadní odpružení bylo rovněž modernizováno, aby odpovídalo nové přední vidlici, a má přepracovanou konstrukci závěsu s tlumičem se zásobníkem piggyback s delším zdvihem. Charakteristika tlumení zadního zavěšení, tuhost pružin a převodové poměry byly optimalizované tak, aby byla zajištěna pohodlná jízda na silnici a zároveň schopnost snášet tvrdé nárazy při jízdě v terénu.

Nový tlumič má hliníkové tělo, které dobře odvádí teplo, a oddělenou olejovou nádržku typu piggyback, která zabraňuje kavitaci. Nový tlumič má stejně jako vidlice o 20 mm delší zdvih a je plně nastavitelný pro předpětí pružiny a tlumení komprese a odskoku.

Zcela nově navržen byl také gumový doraz, který pohlcuje energii v případě propružení na doraz.

Motor EU5 CP2 s vysokým točivým momentem

Hnací silou nového modelu Ténéré 700 World Raid je ikonický kapalinou chlazený řadový dvouválec Yamaha o objemu 689 ccm. Tento motor CP2 s klikovým hřídelem s úhlem 270°, který mu propůjčuje charakteristický nerovnoměrný průběh zážehu, je známý svým silným lineárním točivým momentem a mimořádně citlivým a snadno ovladatelným výkonem, díky němuž je jízda při všech rychlostech tak příjemná a uspokojivá.

Díky kompaktním rozměrům a nízké hmotnosti je jednotka CP2 ideální pro nároky a požadavky dobrodružné jízdy – a díky lineárnímu průběhu točivého momentu, který poskytuje dostatek tažné síly v nízkém a středním rozsahu, je tento robustní, spolehlivý a úsporný motor obzvláště vhodný pro rozmanité podmínky na silnici i v terénu, s nímž se jezdci obvykle setkávají. Tento motor, který se již osvědčil u nejprodávanějšího modelu Ténéré 700, je jedním z nejlegendárnějších pohonných jednotek Yamaha – od uvedení na trh se prodalo více než 221 000 strojů s motorem CP2.

Schránka vzduchového filtru Ténéré 700

Schránka vzduchového filtru řady Ténéré 700 byla navržená speciálně tak, aby zvládla extrémní terén, pro který je tenhle motocykl na dlouhé vzdálenosti určený. Schránka vzduchového filtru modelů Ténéré je vybavená sacím kanálem směřujícím dopředu, který má zabránit vnikání prachu a nečistot odhazovaných zadním kolem.

Vyšší štít, snadno odnímatelné boční deflektory, LED směrová světla a přední kapota

Pro dodatečnou ochranu před větrem při dobrodružstvích na dlouhé vzdálenosti je motocykl vybavený o 15 mm vyšším štítem se snadno odnímatelnými bočními deflektory a LED směrovými světly jsou součástí originální výbavy.

Přední panely obklopující chladič a vnitřní panel kolem kokpitu jsou vyrobeny z odolného kompozitního materiálu ze skelných vláken. Jsou navržené tak, aby zvládly náročnou jízdu v terénu.

Větší stupačky

Konstruktéři společnosti Yamaha vyvinuli model Ténéré 700 World Raid podle nejvyšších technických parametrů bez kompromisů.

Tuto pozornost věnovanou detailům podtrhují nové větší stupačky. Větší plocha zajišťuje lepší přilnavost bot jezdce a také snižuje tlak na podešve při jízdě v extrémním terénu. Větší plocha také zabraňuje usazování bláta a písku a vyjímatelné gumové vložky zlepšují stabilitu boty na stupačce za mokra.

Odstraněním gumových vložek se ze stupaček stávají komponenty silně zaměřené na rallye, a to jak z hlediska vzhledu, tak výkonu.

Nový 3dílný hliníkový kryt motoru

Pro zvýšenou ochranu při jízdě v terénu je motocykl vybavený novým třídílným hliníkovým krytem motoru, který pomáhá zabránit náhodnému poškození kameny, štěrkem a jinými nečistotami. Díky novému odpružení s delším zdvihem je světlá výška 250 mm.

Nová maska chladiče

Aby si chladič zachoval vysokou účinnost chlazení i při jízdě v terénu, je vybavený novou mřížkou. Tato nová mřížka s vertikálními lamelami jako u modelů Yamaha pro terénní soutěže je navržená tak, aby chránila chladič před nečistotami vymrštěnými předním kolem.