Nová generace rámu ve stylu Deltabox je dokonalým příkladem toho, jak se v modelu XSR900 dokonale propojuje design dědictví společnosti Yamaha s nejnovějšími technologiemi pro silniční sporty.
Vraťte se o 40 let zpět do 80. let, kdy rám Deltabox představoval radikální novou technologii, která navždy změnila svět motocyklových závodů. Společnost Yamaha, která již byla proslulá svou inovativní technologií, díky níž se stala jednou z nejúspěšnějších značek v oblasti silničních závodů, byla prvním výrobcem, který se odklonil od konvenčního trubkového rámu a vyvinul tehdy kontroverzní a odvážný design. Konstrukce rámu Deltabox prokázala jednoznačně svoji převahu mnoha vítězstvími v seriálech mistrovství světa.
V 80. letech minulého století byla konstrukce rámu Deltabox zavedena u mnoha silničních modelů značky Yamaha a od té doby byla tato koncepce zdokonalována a vylepšována. To je jen jeden z příkladů filozofie Faster Sons – respektování původu, učení se z minulosti a následný vývoj lepšího produktu pro moderní jezdce.
Model XSR900 se technologicky i esteticky inspiruje 80. lety – slavným a významným obdobím v historii společnosti Yamaha – a na rozdíl od mnoha jiných neo-retro modelů není pouhým oživením předchůdce nebo pouhou inspirací historií. Model XSR900, jehož jádro tvoří legendární konstrukce šasi Deltabox, ztělesňuje skutečného ducha značky Yamaha a dává fyzickou podobu historii, ideálům a pověsti, které společnost dosáhla.
Klíčové prvky, jako je robustní palivová nádrž a odvětrávané panely kapotáže, vytvářejí účelný design bez zbytečných prvků, který má kořeny v původních závodních a sportovních motocyklech, jež před čtyřiceti lety změnily svět motocyklů.
Tyto vzory vypovídají nejen o původu značky Yamaha, ale jsou také součástí dědictví, které je společnost povinna předávat dál. Nejde o upřednostnění designu nebo výkonu, ale o upřednostnění jezdce. U modelu XSR900 je snížená poloha trubky hlavy řízení rámu typu Deltabox a prodloužená kyvná vidlice, aby se zlepšila stabilita v přímém směru. Zároveň je optimalizovaná celková tuhost horních brýlí, upevňovacích šroubů kyvné vidlice a uložení motoru. Čistá platforma roadsteru, která reaguje na pohodovou i svižnější jízdu.
Ve spojení s historicky inspirovanou jízdní polohou, kdy se sedí téměř nad zadním kolem, zaručuje zábavnou jízdu, která podnítí vaše smysly. Součástí kouzla tohoto motocyklu je točivý moment silnějšího motoru CP3 o objemu 889 ccm a přímé spojení s plynovou rukojetí. Nový laděný zvuk výfuku podtrhuje jedinečný a vzrušující charakter tohoto vlajkového motocyklu Sport Heritage.
S využitím nejnovějších technologií společnosti Yamaha se konstruktéři zaměřili na to, aby jezdec mohl motocykl aktivně ovládat a aby XSR900 okamžitě a intuitivně reagoval na individuální způsob jízdy každého motocyklisty.
Klíčovým prvkem nového modelu XSR900 je použití zcela nového kompaktního a lehkého hliníkového rámu. Ten využívá nejmodernější výrobní postupy, díky nimž je tento model jedním z nejštíhlejších, nejlehčích a nejkompaktnějších ve své třídě.
Výrazně se zvýšila podélná, příčná a torzní tuhost, což má za následek lepší stabilitu v přímém směru bez negativního vlivu na agilitu a trubka hlavy řízení je umístěná o 30 mm níže než u předchozího modelu, což zvyšuje cit při průjezdu zatáčkou. Díky tomu lze řídítka namontovat níže, což modelu XSR900 dodává agresivnější postoj. V kombinaci s dalšími změnami na šasi dochází ke snížení setrvačnosti kolem osy řízení o 14 % ve srovnání s předchozím modelem, což jezdci umožňuje rychle, přesně a jistě zatáčet.
Nový rám ve stylu Deltabox byl vyrobený pomocí nejnovější technologie CF (Controlled Filling) společnosti Yamaha, která přesně řídí řadu faktorů včetně vakua ve formě, teploty a rychlosti vstřikování.
Tato sofistikovaná exkluzivní technologie společnosti Yamaha umožňuje vyrábět složité tlakově lité tvary, které mohou být lehčí a pevnější než při použití běžných metod odlévání. V rámu jsou použité profily různých tlouštěk, takže úroveň tuhosti je navržená tak, aby odpovídala různým zatížením v určité oblasti. Tloušťka stěny se pohybuje od 1,7 mm v nejtenčím místě do 3,5 mm v nejtlustším místě a tato „vyladěná tuhost“ přenáší na jezdce vynikající pocit a zpětnou vazbu, což dodává modelu XSR900 sportovní charakter a citlivé ovládání.
Stabilitu v přímém směru zlepšuje také hliníková kyvná vidlice se skříňovým průřezem, která je o 55 mm delší než u předchozího modelu a poskytuje rozvor 1 495 mm – a zcela nový pomocný rám specifický pro tento model. Spolu s delší kyvnou vidlicí tento nový pomocný rám zdůrazňuje styl modelu XSR900 ovlivněný 80. léty a nízko posazenou siluetu. Nové stupačky spolujezdce, které se sklápějí blízko pomocného rámu, navíc posilují čisté linie tohoto špičkového sportovního motocyklu.
Z vyladěné tuhosti netěží jen rám. Konstruktéři společnosti Yamaha vynaložili velké úsilí, aby zajistili, že model XSR900 bude schopen poskytnout ještě vyšší úroveň pocitu a zpětné vazby. Zatímco předchozí model používal kyvnou vidlici, která se otáčela na vnější straně rámu, nový motocykl používá kyvnou vidlici, která je uložená mezi vnějšími prvky podvozku – jde o vylepšenou konstrukci, která je štíhlejší a pevnější než dříve.
Palivová nádrž modelu XSR900 se inspiruje silničními závodními stroji se seriálu Grand Prix z 80. let a má vpředu vstupy vzduchu, které nejen pomáhají zvýšit účinnost motoru, ale ve vyšších rychlostech také jezdci zprostředkovávají silný zvuk sání.
Vazba mezi tvarovanou patnáctilitrovou palivovou nádrží a vystouplým sedlem zajišťuje jízdní polohu dále za středem motocyklu, téměř nad zadní osou. Uspořádání, které přispívá k jedinečnému jízdnímu charakteru motocyklu a pomáhá vytvářet ergonomii s nízkým namáháním. Velká pozornost byla věnována tvarům částí, s nimiž jezdec přichází do styku, jako je palivová nádrž, sedlo nebo umístění řídítek. Kompaktní odvětrávané boční panely dodávají motocyklu XSR900 minimalistický vzhled a víčko nádrže v závodním stylu podtrhuje jeho sportovní odkaz.
Vysoce kvalitní komponenty jsou patrné v celém modelu XSR900 a nový radiální přední hlavní brzdový válec Brembo podtrhuje špičkovou specifikaci motocyklu, která podporuje jeho velmi působivý sportovní potenciál. Díky pístku, který se pohybuje paralelně s nastavitelnou brzdovou páčkou, poskytuje tento systém přesnou zpětnou vazbu od dvou 298mm předních kotoučů a nabízí nebývalý brzdný výkon s vysokou úrovní ovladatelnosti. Pozornost věnovaná detailům se projevuje v nádherně provedeném kovaném brzdovém pedálu, který ovládá zadní 245mm kotouč.
Odpružení je prvotřídní a je vybavené plně nastavitelnou přední vidlicí KYB USD se zlatou povrchovou úpravou, která vylepšuje vzhled motocyklu. Zadní odpružení s přepákováním je vybavené dopředu skloněným nastavitelným tlumičem KYB, který je prakticky skrytý a dodává tak zadní části čistý a elegantní vzhled.
Díky výrobě nových kol modelu XSR900 pomocí exkluzivní technologie kování společnosti Yamaha se podařilo připravit sadu předních a zadních kol o 700 g lehčí než dříve. Jedná se o výrazné snížení neodpružené hmotnosti, díky čemuž odpružení reaguje citlivěji a zvyšuje agilitu a stabilitu. Lehčí kola snižují moment setrvačnosti zadní části stroje o 11 %, takže nový model XSR900 je mnohem citlivější, zejména při zatáčení a brzdění.
Kulaté světlomety, které jsou charakteristickým znakem původního modelu XSR900, zůstaly zachované, ale jejich funkčnost se posunula na vyšší úroveň díky použití LED diod. Kromě toho, že nová jednotka LED poskytuje silný světelný paprsek s širokým horizontálním rozptylem pro vynikající viditelnost do zatáček v noci, umožňuje použití mnohem kratšího krytu. Kartáčované hliníkové držáky světlometů umocňují silný a mechanický design motocyklu a podtrhují jeho status předního modelu Sport Heritage společnosti Yamaha.
Pro zdůraznění historické závodní image je model XSR900 vybavený „skrytým“ zadním LED světlem umístěným pod výstupkem sedla. LED směrová světla podtrhují elegantní a sportovní linie tohoto vysoce výkonného naháče.
Kvalita a pozornost věnovaná detailům je patrná z každého úhlu pohledu a je zřejmé, že konstruktéři společnosti Yamaha při vytváření této nové generace modelu Sport Heritage nešetřili a nedělali žádné kompromisy. Kvalitní, ale závodním stylem inspirovaný kokpit je doplněný obráběnými horními brýlemi, vrtanými kryty přední vidlice a hliníkovým logem XSR. Mezi další prvky patří reliéfní hliníkový zadní spodní deska, kované nožní páky, černé brzdové nádržky a zrcátka na konci řídítek, které ukazují, že tento motocykl je připravený udělat dojem – a to nejen na jezdce.
Pro rok 2022 je model XSR900 poháněný výkonnějším motorem CP3 s větším objemem 889 ccm, který poskytuje silnější a lineárnější točivý moment zaručující vynikající zrychlení. Ve srovnání s předchozím motorem má nová jednotka o 3 mm delší zdvih, což jí dodává dalších 43 ccm. Prakticky všechny hlavní vnitřní součásti byly přepracované a odlehčené tak, aby se tento motor stal jedním z nejvýkonnějších ve své třídě.
Lehčí písty přispívají k nižší hmotnosti motoru (bez výfuku) – o 300 g nižší než dříve – a tyto změny umožňují zvýšit výkon o 4 koňské síly na 87,5 kW (119 k) při 10 000 ot./min. Točivý moment tohoto motoru, který je již proslulý svým silným a lineárním výkonem, se výrazně zvýšil na 93,0 Nm (9,5 kgf-m). To představuje nárůst točivého momentu o 6 %, a to již při 7 000 ot./min, což je o 1 500 ot./min méně než u předchozího modelu.
Jezdci, kteří již znají snadnou akceleraci legendárního motoru CP3 – jedné z nejprodávanějších hnacích jednotek v Evropě – budou zvýšeným výkonem nového modelu XSR900 jistě více než ohromeni. Je jisté, že se kategorie Sport Heritage stane jedním z nejzajímavějších cílů pro novou generaci jezdců, kteří oceňují nadčasový styl a požadují vzrušující výkon s nejmodernějšími technologiemi.
Původní motor Yamaha CP3 je již nyní jednou z nejlépe znějících hnacích jednotek na světě – jehož hutný brumlavý zvuk se ozva při každém otočení zápěstí. Kvalita zvuku je něco, co pochopí a ocení většina jezdců. Technici společnosti Yamaha věnovali mnoho času a úsilí tomu, aby vytvořili výfukový systém sladěný se sáním, který by dokázal přenést a zprostředkovat surový točivý moment a obrovské vzrušení spojené s motorem XSR900.
Při vývoji nového výfukového systému najezdil projektový tým společnosti Yamaha tisíce kilometrů na klikatých silnicích a hledal dokonalý systém. Nový výfuk XSR900 má nestejně dlouhé koncovky a oboustranné vývody a experimentováním s velikostí tlumicí komory se podařilo dosáhnout ideálního zvuku. Spolu s tříkanálovou konstrukcí se dvěma sacími otvory byl dokonale vyladěn i zvuk pro samotného jezdce.
Při akceleraci z klidu obklopuje jezdce hluboký zvuk výfuku, který umocňuje vzrušení při ostrém záběru. S rostoucími otáčkami motoru přechází zvuk sání do výfuku a vytváří intenzivní pocit vzrušení, díky němuž je s tímto motorem CP3 o objemu 889 ccm radost jezdit.
Pro zvládnutí výrazně vyššího točivého momentu modelu XSR900 je antihoppingová spojka (A&S) vylepšená o jiné třecí desky a úhel vačky spojky je změněný ze 30 na 33 stupňů. Tyto změny snižují zatížení spojkových pružin, takže ačkoli motor při nižších otáčkách dosahuje vyššího točivého momentu, spojka je ve skutečnosti na páčce lehčí.
Pohlcováním zpětného točivého momentu pomáhá antihoppingová spojka (A&S) dosáhnout jemnějšího a stabilnějšího chování šasi při řazení dolů, což zvyšuje ovladatelnost při zpomalování.
Aby odpovídala vyššímu výkonu a točivému momentu modelu XSR900, byla šestistupňová převodovka optimalizovaná s mírně vyššími převodovými poměry – 1. převodový stupeň se mění z 2,666 na 2,571 a 2. převodový stupeň z 2,000 na 1,947. Tyto změny jsou navržené tak, aby doplňovaly zvýšený moment setrvačnosti klikového hřídele, upravenou charakteristiku systému vstřikování paliva a pomohly zajistit vyvážený výkon v kombinaci se silným pocitem točivého momentu.
Model XSR900 je vybavený jedním z nejpůsobivějších elektronických systémů ovládání jezdce, jaký kdy byl v kategorii Sport Heritage k vidění. Již v roce 2015 prorazil R1 se svou špičkovou elektronikou a po šesti letech byl tento systém dále vyvíjen a miniaturizován.
Srdcem nového systému XSR900 je šestiosá inerciální měřicí jednotka (IMU), která pomocí dvou snímačů měří tříosou rychlost a tříosé zrychlení. Tato nová jednotka je o 50 % menší a o 40 % lehčí než původní konstrukce modelu R1 z roku 2015 a odesílá data do jednotky ECU, která informuje tři pomocné prvky jezdce: Systém řízení trakce zohledňující náklon, protismykový systém (SCS) a systém kontroly zvedání předního kola (LIF).
Míru zásahu systému kontroly trakce vypočítává jednotka IMU v závislosti na stupni náklonu a jezdec může zvolit jeden ze tří režimů zásahu nebo dokonce systém zcela vypnout.
Protismykový systém (SCS) byl objevem, když si ho jako jedni z prvních vyzkoušeli majitelé modelu R1. Je mimořádně cenným přínosem pro každého sportovního jezdce a poskytuje nejvyšší stupeň ovladatelnosti. Když jednotka IMU předpoví boční prokluz zadního kola, výkon pohonu se upraví tak, aby byla zachovaná trakce. Stejně jako u systému TCS jsou k dispozici tři úrovně intervence a vypínač.
LIF je systém řízení zdvihu předního kola, který pomáhá zmírnit chování stroje při rozjezdu nebo prudké akceleraci. LIF je navržený tak, aby fungoval v souladu s ostatními elektronickými řídicími systémy.
Systém ovládání brzd modelu XSR900 nezávisle ovládá a reguluje tlak v přední a zadní brzdě, aby se zabránilo náhodnému zablokování kol. BC1 je standardní typ režimu ABS, který se aktivuje v situacích nouzového zastavení ve vzpřímené poloze, zatímco BC2 je navržený tak, aby udržel kontrolu nad strojem při použití nouzového brzdění, když se XSR900 naklání uprostřed zatáčky.
Systém rychlořazení Quick Shifter (QSS) modelu XSR900 posouvá výkon na další úroveň tím, že jezdci umožňuje řazení na plný plyn bez spojky pro optimální akceleraci, stejně jako řazení dolů bez spojky, což zlepšuje stabilitu a nájezd do zatáčky.
Nový model XSR900 má čtyři režimy výkonu motoru D-Mode oproti třem u předchozího modelu. Režim 1 je nejagresivnější režim s plným výkonem, zatímco režimy 2, 3 a 4 poskytují postupně mírnější odezvu podle jízdních podmínek.
Zatímco předchozí model XSR900 byl vybavený procesorem řízenou škrticí klapkou Yamaha (YCC-T), nový model jde v této technologii ještě o krok dál a je doplněn o rukojeť se snímačem APSG (Accelerator Position Sensor Grip) typu R1. Jedná se o kompletní systém „ride-by-wire“ se snímačem v otočné rukojeti, který kopíruje tradiční pocit plynové pružiny a eliminuje potřebu jakýchkoli kabelů a lanek.
Kruhový LCD displej předchozího modelu nyní nahrazuje 3,5palcový barevný TFT displej mnohem vyšší specifikace s otáčkoměrem sloupcového typu, který mění barvu s rostoucími otáčkami a má také konfigurovatelné zobrazení sekundárních informací. Volba jízdního režimu se snadno ovládá pomocí ergonomických přepínačů na řídítkách.
Další novinkou, která se u modelu XSR900 objevuje poprvé, je tempomat. Tento snadno programovatelný systém zpříjemňuje delší cesty a jeho další výhodou je, že umožňuje jezdci dodržovat rychlostní omezení, aniž by musel neustále odvracet zrak od silnice před sebou a kontrolovat rychloměr.
Aby se posílilo spojení s inovacemi a úspěchy z 80. let, je nový model XSR900 vyvedený v moderní interpretaci charakteristických barev vítěze GP Christiana Sarrona. Christian pomáhal zvýraznit úspěch rámu Deltabox skvělými výkony po celá 80. léta. Tyto úspěchy ve značce Yamaha stále rezonují a inspirují ji ke každodenním lepším výkonům. Toto barevné provedení se zakřivenou 15litrovou ocelovou palivovou nádrží a vystouplým sedlem plynule prolíná image roadsteru se závodními detaily. Výrazná mezera mezi nádrží a sedlem, rychloupínací spony a skryté stupačky spolujezdce společně vytvářejí jedinečný vzhled modelu XSR900.