R7 - Vlastnosti

Zdokonalený výkon supersportu: Nová Yamaha R7

  • Oblíbený supersport střední třídy Yamaha R7 byl pro rok 2026 povýšen do nových výšin, aby nabídl vytříbenější a sebevědomější zážitek z jízdy.
  • Šestiosá inerciální měřicí jednotka, která byla vyvinuta pro model R1, umožňuje zavedení obsáhlého souboru elektronických asistenčních systémů ve spojení s jízdními režimy YRC.
  • Úpravy šasi umožňují kultivovanější a dynamičtější jízdní vlastnosti.
  • Přepracovaná poloha jezdce zvyšuje pohodlí a zlepšuje odezvu.
  • Elegantní a aerodynamický design řady R, která přichází v nejnovější generaci

Každý model ikonické řady R značky Yamaha představuje víc než jen motocykl. Řada R je vrcholným výsledkem mnoha roků snahy o dosahování výkonu, který přináší vítězství v závodech, vývoje nových technologií a tvůrčího designérského úsilí.

V posledních třech desetiletích hrála Yamaha v každém okamžiku klíčovou roli při určování nových směrů a vývoj kategorie supersport není v tomto ohledu výjimkou.

Od představení prvního modelu R1, které se uskutečnilo v roce 1998, byl každý další model řady R nejen zcela jedinečný, ale také udával směr vývoje. V posledních letech změnila značka Yamaha revolučním způsobem koncepci stroje supersport, vymanila se z omezujících hranic a otevřela dveře různým sportovním motocyklům, které jsou inspirovány závodními stroji a které poskytují optimální výkonové a jízdní vlastnosti na silnici i na závodním okruhu, a to při současném zachování přiměřené ceny.

Jedním z těchto kroků bylo v roce 2021 představení modelu R7, který je poháněn motorem CP2, tedy nového druhu supersportů, který byl vytvořen se záměrem oslovit mladší publikum a představit nové generaci jezdců rozechvění, nadšení a majetnickou pýchu, které přináší vlastnění kteréhokoli modelu řady R, tedy od R125 přes R9 až po extrémnější, vrcholné vlajkové lodě R1 RACE a R1 GYTR zaměřené na závodní okruhy.

Postupný vývoj kategorie supersportů se projevil také na závodní scéně, kde se model R7 osvědčil na okruzích i na silnici v rámci oblíbených programů R7 Cup, které jsou pořádány celé Evropě, přičemž model R7 byl také zvolen jako jediný stroj pro mistrovství světa žen v závodech na okruzích, které je pořádáno od roku 2024. Význam této střední třídy supersportů se dále zvýší v roce 2026, a to v souvislosti se zavedením zcela nového seriálu FIM World Sportbike Championship, v něm bude model R7 oprávněn soutěžit.

Pro rok 2026 se model R7 chystá dosáhnout nových výšin díky zavedení dalších vylepšených technologií a zdokonalení šasi, aby vznikl dokonale vyvážený model supersportu střední třídy.

Pokročilá elektronika zvyšuje jistotu a maximalizuje výkon

Procesorem řízená škrticí klapka Yamaha (Y-CCT) Model R7 je nyní vybaven inovativní technologií procesorem řízené škrticí klapky Yamaha (Y-CCT), která zjišťuje vstupy jezdce při ovládání škrticí klapky, přičemž příslušná elektronická řídicí jednotka okamžitě vypočítává ideální stupeň otevření škrticí klapky, který těmto vstupům odpovídá.

Výsledkem je dosahování plynulejšího průběhu točivého momentu v celém rozsahu otáček a lineárnějšího pocitu z ikonického kapalinou chlazeného dvouválcového motoru CP2 o objemu 689 cm3.

Kromě toho se díky zavedení systému YCC-T otevírá pro model R7 přístup ke zcela nové oblasti, pokud jde o elektroniku, jelikož byly, po vzoru modelu R9, zavedeny jízdní režimy a elektronické asistenční systémy, které jezdcům umožňují maximálně využívat celu sadu funkcí a užívat si uchvacující pocit z jízdy.

Šestiosá inerciální měřicí jednotka a elektronické asistenční systémy vyvinuté pro model R1 Nový soubor dokonale přizpůsobitelných elektronických asistenčních systémů pracuje v úzké součinnosti se šestiosou inerciální měřicí jednotkou, která je inspirována modelem R1, a poskytuje tak jezdcům rozsáhlou podporu při získávání zkušeností a nabývání sebedůvěry jak na silnici, tak i na závodním okruhu.

Šestiosá inerciální měřicí jednotka nepřetržitě měří zrychlení v podélném, svislém i příčném směru – společně s úhlovou rychlostí ve směru klopení, náklonu i stáčení stroje, a dokáže v reálném čase odesílat data do elektronické řídicí jednotky, která ovládá novou skupinu elektronických asistenčních systémů, které mají všechny za cíl přispívat k postupnému zvyšování sebedůvěry jezdce a umožňovat maximální využití potenciálu motocyklu R7.

To zahrnuje tři režimy dodávky výkonu, které mění odezvu plynu a další charakteristiky motoru od sportovního až po klidnější ráz. Třístupňový systém kontroly trakce (TCS), který reaguje na náklon, rozpoznává rozdíl v otáčkách předního a zadního kola a v případě potřeby tlumí dodávku výkonu tak, aby byla zachována trakce zadního kola.

Protismykový systém (SCS), který je také k dispozici se třemi úrovněmi podpory, zjišťuje jakýkoli skluz zadního kola a přizpůsobuje výkon motoru způsobem, který usnadňuje kontrolu smyku, zatímco systém řízení zvedání (LIF) zjišťuje stav, kdy se přední kolo při zrychlování zvedá od země, a přizpůsobuje výkon motoru s cílem zachování kontroly nad výsledným stavěním se stroje na zadní kolo.

Pokud by motocykl R7 začal během brzdění při náklonu klouzat, systém ovládání brzd (BC) za účelem kompenzace odpovídajícím způsobem míře změní brzdný tlak, zatímco vyspělý systém řízení brzdění motorem (EBM) dokáže přepínat mezi dvěma úrovněmi, a tím zvyšovat nebo snižovat účinek úroveň brzdění motorem při zavření škrticí klapky nebo při podřazování během jízdy na závodním okruhu. K poskytování dodatečné podpory při zablokování zadního kola v důsledku nadměrného účinku brzdění motorem je určen regulátor zpětného skluzu (BSR), který ovládáním točivého momentu motoru upravuje chování motocyklu – tento systém rovněž přispívá k zvyšování jistoty za situací s nízkou přilnavostí.

Pro optimální rozjíždění ze startovní čáry na závodních okruzích je dále k dispozici systém s označením Launch Control System (LC), který usnadňuje zrychlování při startu z místa, zatímco dalším přínosem pro jízdu na závodních okruzích je možnost vypínání zadního systému ABS, která poskytuje bezprostřednější reakci při brzdění.

Skupina elektronických asistenčních systémů je konstruována tak, aby všem jezdcům poskytovala optimální úroveň podpory odpovídající jejich řidičským schopnostem, od vyšších úrovní nastavení ochrany určených pro méně zkušené jezdce, přes nižší stupeň podpory, který je určen pro zkušenější jezdce, přičemž tyto asistenční systémy je možno také zcela vypínat, aby vyhovovaly těm, kdo na závodní okruh přijíždějí s vysokou úrovní dříve získaných zkušeností.

Přizpůsobitelné jízdní režimy s Yamaha Ride Control V návaznosti na modely R1 a R9 bude také motocykl R7 vybaven systémem řízení jízdy Yamaha (YRC), který jezdci umožňuje volit charakteristiku výkonu motoru a stupeň poskytované elektronické podpory na základě vlastních preferencí nebo jízdních podmínek.

Tři přednastavené jízdní režimy SPORT, STREET a RAIN s továrním nastavením pro různé podmínky jsou doplněny možností vytvořit dvě vlastní nastavení, která jezdci umožňují ručně zvolit vlastní požadované nastavení prostřednictvím aplikace Yamaha MyRide.

Rychlořazení třetí generace a vylepšené řazení Pro hladší, kultivovanější a sportovnější řazení byl zvýšen počet záběrových zubů u samčího a samičího ozubení zubové spojky kola z pěti na šest u prvního až třetího rychlostního stupně. U čtvrtého až šestého rychlostního stupně byl také změněn úhel ozubení zubové spojky, čímž bylo dosaženo snížení vlivu otevření a zavření škrticí klapky na chování motocyklu a následného kultivovanějšího průběhu řazení.

Celkový průběh řazení je dále zlepšen zavedením třetí generace systému rychlořazení (QSS) vyvinutého pro motocykly Yamaha, který umožňuje bezspojkové řazení vyšších i nižších rychlostních stupňů prostřednictvím různých nastavení, přičemž Nastavení 1 umožňuje bezspojkové řazení vyšších rychlostních stupňů během zrychlování a bezspojkové řazení nižších rychlostních stupňů během zpomalování, zatímco Nastavení 2 umožňuje řazení nižších rychlostních stupňů během zrychlování a řazení vyšších rychlostních stupňů během zpomalování tak, aby bylo vyhověno širšímu rozsahu scénářů jak na silnici, tak i na závodním okruhu.

Kultivovanější a agilnější ovládání

Tužší a agilnější šasi Při hledání lepší tuhosti pro zvýšení stability byly změněny a optimalizovány téměř všechny prvky rámu modelu R7, včetně uspořádání, průměru, tloušťky a vyztužení trubek. Výsledkem je zlepšení torzní, podélné a příčné tuhosti při zachování stejné hmotnosti jako u předchozího rámu.

S ohledem na zvýšenou tuhost konstrukce jsou nyní v oblasti středové výztuhy použity ocelové plechy opatřené plastovými kryty, čímž je umožněno dosahování vynikající jízdní stability při současné optimalizaci odezvy motocyklu na řízení a zpětné vazby od pneumatik kol. Přepracována byla také kyvná vidlice, aby poskytovala jasnější zpětnou vazbu od vozovky.

Nově konstruované brýle vidlice mají nový tvar, z něhož byly odebrány části předchozí konstrukce o větší tloušťce, aby byly optimalizovány ovladatelnost a pevnost a aby současně bylo dosaženo vzhledového přiblížení brýlím vidlice vlajkových modelů R1 a R9.

Jako doplněk k úpravám šasi je nyní 41mm přední vidlice upside down modelu R7 vybavena hliníkovými pístnicemi (namísto ocelových), což snižuje celkovou hmotnost o 350 g a zajišťuje lehčí a agilnější ovládání. Přední vidlice má také plně nastavitelné předpětí, odskok a kompresní tlumení, což umožňuje drobné změny podle preferencí jezdce a různých jízdních situací.

Poprvé budou na modelu R7 použita kola Yamaha SpinForged, která nejen výrazně snižují hmotnost, ale také setrvačnost kol, což umožňuje lehčí a agilnější ovládání. Kola SpinForged jsou obuta do pneumatik Bridgestone Battlax Hypersport S23, které nabízejí vyšší úroveň přilnavosti.

Tato vylepšení šasi společně nabízejí vylepšené a dynamičtější jízdní vlastnosti modelu R7 s přímějším zatáčením, lepší zpětnou vazbou od pneumatik a celkově klidnějším pocitem z šasi s menším klopením a plynulým tlumením.

Revidovaná pozice jezdce Pozice jezdce na motocyklu R7 byla upravena tak, aby se zlepšila celková přístupnost a jízdní komfort, a to díky změně polohy řídítek, která usnadňují pohyb horní části těla, a díky přepracované palivové nádrži, která umožňuje větší volnost při pohybu vpřed a vzad na motocyklu. To jezdci umožňuje aktivněji přenášet váhu těla při zatáčení a změně směru jízdy. O 5 mm nižší výška sedla (zmenšená z 835 mm na 830 mm) umožnila polohu šasi, která poskytuje lepší přístup. Ostřeji vzhledově tvarované sedlo uvádí model R7 do většího souladu s modely R1 a R9 a přitom rovněž zlepšuje vazbu mezi jezdcem a strojem a zvyšuje přilnavost.

Model R7 je nyní vybaven stupačkami z modelu R1, což usnadňuje přenášení váhy na stupačky a zvyšuje stabilitu spodní části těla při průjezdu zatáčkou.

5" TFT displej, konektivita a intuitivní ovládání

5palcový TFT displej Prémiový dojem umocňuje 5palcový barevný TFT displej se čtyřmi volitelnými tématy zobrazení.

Speciální režim pro závodní okruhy Kromě čtyř témat orientovaných na jízdu po silnici se v režimu určeném pro závodní okruhy zobrazují na přístrojové desce pouze ty informace, které jsou relevantní času kola, díky čemž přístrojová deska získává opravdový závodní vzhled.

Intuitivní spínače na řídítkách se zcela novým rozhraním Nová integrovaná sestava spínačů na řídítkách umožňuje jezdci ovládat širší škálu funkcí modelu R7, včetně připojení k chytrému telefonu, navigace a jízdních režimů, a také procházet dalšími možnostmi nabídky.

Pro intuitivnější a pohodlnější jízdu mají nyní spínače směrových světel automatické vypínání a nabízejí možnost tří bliknutí pro kratší dobu signalizace.

Nová funkce signalizace nouzového zastavení (ESS) reaguje na náhlé brzdění zapnutím výstražných světel, aby v nouzové situaci varovala účastníky silničního provozu za vozidlem, které zastavuje v rychlosti.

Tempomat a omezovač rychlosti Pro větší pohodlí, zejména při delších jízdách, je R7 vybaven tempomatem, který lze aktivovat při jízdě rychlostí 40 km/h a vyšší na třetí a vyšší rychlostní stupeň. Po nastavení cestovní rychlosti ji lze zvyšovat nebo snižovat v krocích po 1 km/h jednotlivými stisky spínače nebo plynule přidržením spínače. Funkci tempomatu může jezdec vyřadit zvolením tlačítka pro zrušení, zabrzděním, stisknutím brzdové páky či přidáním plynu.

Pro stroj lze také nastavit omezení rychlosti, které řídí výkon motoru tak, aby motocykl nepřekročil zvolenou rychlost.

Oznámení a přenos dat ze smartphonu Displej motocyklu R7 lze připojit k chytrému telefonu prostřednictvím aplikace MyRide od společnosti Yamaha, a to prostřednictvím palubní komunikační řídicí jednotky (CCU). Tato plná konektivita nabízí možnost zobrazovat na displeji různé informace a obrázky, včetně telefonních hovorů, textových zpráv a aktualizací počasí, zatímco prostřednictvím aplikace Garmin StreetCross je k dispozici plnohodnotný navigační systém.

Aplikaci MyRide lze používat také k úpravě nastavení systému YRC, čímž je umožněno vytváření nových režimů systému YRC i mimo motocykl. Do aplikace lze uložit až 40 různých variant nastavení režimu, které odpovídají konkrétním podmínkám na silnici nebo trati, a poté je nahrát do motocyklu, je-li v dosahu.

Y-TRAC Rev – Cítíte se jako závodník! Nová aplikace Y-TRAC Rev, která byla představena s modelem 2025 R9, nabízí jezdcům zážitek profesionálního závodníka se speciálním sledováním dat a možností komunikace posádky v boxech s jezdcem.

Jezdci mohou pomocí aplikace Y-TRAC Rev zaznamenávat časy na kolo a časy v jednotlivých sektorech a také údaje o stroji, včetně úhlu náklonu, otáček motoru, polohy převodového stupně, rychlosti, polohy škrticí klapky a úrovně podpory elektronických podpůrných systémů, jako je kontrola trakce. Jezdec pak může tato data analyzovat nebo porovnávat s daty ostatních, což mu umožní zlepšovat své časy a optimalizovat nastavení stroje stejně jako v MotoGP.

Y-TRAC Rev využívá údaje o poloze GPS ze smartphonu jezdce. Pokud navíc jezdec upřednostňuje vybavení motocyklu externí jednotkou GPS, systém Y-TRAC Rev podporuje také použití přístroje Garmin GLO2. Y-TRAC Rev nabízí také možnost „virtuální tabule v boxech“, kdy může posádka v boxech posílat zprávy na přístrojovou desku jezdce během jízdy na trati.

Majitelé R7 mohou Y-TRAC Rev používat zdarma, ale k odemknutí neomezeného počtu záznamů o jízdě potřebují prémiové předplatné.

Design a aerodynamika řady R, která přichází v nejnovější generaci

Estetika byla pro DNA řady R vždy prvořadá a každý model R nese klíčové vlivy designu motocyklu YZR-M1 MotoGP. Nový model R7 se neliší, zachovává si výrazné prvky, jako je charakteristický kanál ve tvaru písmene „M“, a zároveň získává nový elegantní vzhled, který esteticky ladí s celou řadou R.

Zvláštní úsilí bylo věnováno zmenšení čelní plochy zeštíhlením a vyhlazením šířky kapotáže, aby se dosáhlo ještě vyšší úrovně aerodynamických vlastností. Model R7 si zachovává jediný centrální světlomet umístěný v ikonickém písmenu „M“, aby se zachovaly úzké přední rozměry a minimalizovala hmotnost, zatímco nová čočka světlometu nabízí vyšší aerodynamickou účinnost. Změny tvaru bradového spoileru umístěného pod světlometem zlepšují účinnost proudění vzduchu a umožňují směrovat větší množství vzduchu k chladiči.

Směrová světla jsou nyní integrována do zpětných zrcátek, což v kombinaci s minimalizovaným osvětlením podtrhuje štíhlý vzhled motocyklu.